De provincies Overijssel en Drenthe hebben inschrijvingen ontvangen van Arriva, Keolis en Qbuzz voor de treinconcessie Vechtdallijnen. De concessie betreft de regionale treindiensten RS20 (sprinter) en RE20 (sneltrein) tussen Zwolle en Emmen en de RS21 tussen Almelo en Hardenberg. De nieuwe concessie gaat in december 2028 van start en duurt 15 jaar.

“Mooi dat er wat te kiezen valt”

De provincie Overijssel voert als penvoerder de aanbestedingsprocedure uit. De provincies willen met deze aanbesteding een vervoerder vinden die het beste invulling geeft aan de doelen die gesteld zijn, zoals voldoende vervoeraanbod en een goede uitvoeringskwaliteit. Daarnaast vinden de concessieverleners het belangrijk dat de treindiensten optimaal aansluiten bij de wensen van de reizigers. Martijn Dadema, gedeputeerde Water, Mobiliteit, Inclusiviteit en Handhaving, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Overijssel, is blij met de inschrijvingen: “Mooi dat er wat te kiezen valt. En nu aan de slag met de beste keuze maken voor onze reizigers.” De winnende vervoerder neemt de huidige elektrische treinen over en zal deze aanpassen zodat ze nog 15 jaar door kunnen rijden.

Begin juli definitieve keuze

Na de elektrificatie van het traject Almelo – Mariënberg zullen ook op de verbinding Almelo – Hardenberg elektrische treinen ingezet worden, die de huidige dieseltreinen vervangen. Begin juli wordt bekendgemaakt welke vervoerder de treindiensten in deze concessie zal gaan uitvoeren.

Door Redactie